Helin advies is Henk-Jan de Winter

Henk-Jan de Winter is na afronding van zijn HBO-V zijn carrière begonnen als verpleegkundige en heeft gewerkt in een psychiatrisch en algemeen ziekenhuis en als wijkverpleegkundige, later als verpleegkundig specialist.

 

Hij heeft als specialisaties oncologie en longziekten en heeft de post-HBO opleiding Zorginnovatie gedaan, met als afstudeeropdracht het implementeren van een zorgprogramma COPD. Bij diverse werkgevers heeft hij zich bezig gehouden met:

  • ontwikkelprojecten op het gebied van zelfredzaamheid van mensen met diverse aandoeningen en beperkingen,
  • het ontwikkelen en implementeren van organisatie- en consultatienetwerken en
  • het ontwikkelen en helpen implementeren van regionale en landelijke zorgprogramma’s en zorgketens voor chronisch zieken.

De Master in Management and Innovation (MMI) heeft hij afgerond met onderzoek naar het ontwikkelen en ondersteunen van organisatienetwerken. Sinds 2008 is hij als organisatie adviseur actief op het gebied van kwaliteitszorg, implementatie van zorgconcepten en het begeleiden van zorgnetwerken en –ketens. Tenslotte houdt hij zich bezig met het begeleiden van organisaties en professionals bij het veranderen naar kleinschaliger organiseren, zelfsturing en empowerment van cliënten en professionals.

Visie en ontwikkeling

De zorgvraag neemt toe, wordt meervoudiger en complexer. Het aantal chronisch zieken en ouderen met meerdere gezondheidsproblemen neemt toe. Er is toenemende schaarste op de arbeidsmarkt en de zorgkosten lopen steeds verder op. Grote maatschappelijke problemen en opgaven voor de maatschappij in zijn geheel en de zorg- en welzijnssector in het bijzonder.

 

Problemen en opgaven, die met bestaande organisatieconcepten niet meer op te lossen zijn. Radicale keuzes zijn nodig. Niet alleen sturen op kwantiteit en controle, maar steeds meer sturen op kwaliteit, empowerment van cliënten en professionals en vertrouwen daarin.

 

Innoveren, samenwerken, actief bouwen aan en participeren in netwerken en delen van kennis en ervaringen is de oplossingsrichting. Met daarbij behorende nieuwe processen, toepassingen, diensten en werkwijzen.

 

Kernwaarden van waaruit Helin advies werkt zijn betrouwbaarheid, analytisch en innovatief vermogen. Helin advies werkt doordacht en afgewogen aan het creëren van beweging richting verandering en betrokkenheid, met een gezonde portie nuchterheid, een praktische insteek en een persoonlijke benadering (werken met, voor en door mensen).

Proces visie

Werkwijze

Helin advies u kan ondersteunen bij complexe innovaties en veranderprocessen. We doen dit door de klant en de mens centraal te stellen. Uitgangspunt is de bestaande kennis, expertise en kracht van uw organisatie. Wij voegen daar de eigen kennis en ervaring en die van ons netwerk aan toe.

 

We maken gericht gebruik van:

  • de intrinsieke motivatie en vakbekwaamheid van professionals,
  • de vraag en ervaringen van cliënten als uitgangspunt,
  • de mogelijkheid van uw organisatie om aanbod te vernieuwen, anders en meer in samenhang met anderen in de markt te zetten en
  • te sturen op basis van resultaten en vertrouwen in professionals en klanten.

 

Uitgangspunt hierbij is, om goede behandeling en begeleiding, maatwerk, tegen concurrerende kosten, liefst dicht bij huis, persoonlijk en kleinschalig mogelijk te maken. Hierbij hoort ook om de mogelijkheden van cliënten om klant te zijn en zich zo te gedragen (bijvoorbeeld via internet en social media) te versterken.

 

Aanpak

Op basis van de vraagstelling vindt verdere analyse plaats, met betrokkenheid van alle actoren. Met professionals, klanten, management en stakeholders uit de omgeving wordt samen gewerkt aan het formuleren van de oplossing en het vormgeven van de uitwerking. Interactieve werkvormen creëren deze beweging. Beweging die essentieel is om te veranderen, beweging die ook kenmerkend is voor de organisatie van de toekomst.

 

Dat betekent maatwerk en mensenwerk leveren, luisteren en weten wat in de markt en de omgeving speelt. Helin advies weet, vanuit jarenlange ervaring in diverse onderdelen van de zorg- en welzijnssector wat speelt, waar de cliënten om (gaan) vragen en hoe daarop met elkaar een oplossing te ontwikkelen!